Monday, July 5, 2010

Cabut Gigi.. Ngeri!!

Ni story last friday.. By the way, husband aku outstation since tuesday hari tu, and friday baru balik.. Tiba-tiba dia call kata dah sampai rumah & nak bawak haikal cabut gigi.  Suppose bawak dia cabut gigi last friday, but then last week kat parents in law aku datang, so postpone la.. Since ingat husband aku tak balik lagi, aku dok ingat nak bawak next friday aje.. Tapi tetiba dah call kata nak bawak, aku pun ambik half day ler friday tu..

Kisahnya gigi haikal ni masa umur dia 2 tahun ++ kot, ada jatuh kat depan rumah.. Masa jatuh tu gigi depan sebelah kiri dia tu ada pecah sikit.. Over the time, gigi tu makin lama makin tinggal sikit sampai jadi suku je.. Then bawak gi klinik gigi doc suggest supaya cabut je gigi tu, coz gusi dia jadi bengkak and gigi tu pun dah takde function sebab tinggal suku and gusi pun dah masuk celah gigi.. So, terpaksa la dikorbankan jugak gigi tu.. Takpe la, nasib gigi susu aje, at least leh tumbuh lagi.. Tapi lama la lagi nak tungguu.. Sementara tu, rongak dulu la si haikal ni.. Huhuhu..

Ok, jadinya aku terus gi amik Haikal dulu kat taska.. Excited dia nampak aku sebab awal kan.. Ingat aku ambik dia awal nak gi jenjalan la tu.. Sian tul.. Haha.. Then pick up husband aku kat rumah terus bawak gi klinik..

Sampai-sampai amik no. pastu jap je kene panggil dah nama..  Memula Haikal cool lagi.. But still aku kene baring sekali atas kerusi tu, then dia baring atas aku.. Doc check gigi dia, kata gusi dah ok, tak bengkak dah.. So dah boleh cabut.. Bila doc bawak keluar jarum nak bius, dia ok lagi.. Sekali bila doc cucuk, dia dah meraung dah.. Aku kena pegang kuat-kuat.. Alahaii.. Sian tul aku tengok.. Ye la, budak kan? Lepas tu dia dah stat nangis, kata "taknakk..taknakk".. Mesti dia rasa gusi dia cam kembang je kan?

Husband aku tengok anak aku dah nangis-nangis, dia lak mengoffer diri pegang Haikal..  Sementara tunggu ubat jalan, Haikal dok nangis-nangis lagi.. Siap peluk-peluk aku taknak cabut gigi.. Kitorang + doc + nurse semua pujuk-pujuk segala.. Sampai time nak cabut, lagi la dia melalak.. Sampai 4 orang la kena pegang.. Huhuhu.. Nasib bukan aku yang kene pegang.. Kalau tak, memang terlepas la jawabnya..

Bila dah cabut tu, dia dok nangis-nangis lagi.. Doc kasi gauze untuk gigit kasi darah berenti.. Then turun bawah, dia nampak tempat main terus gi main.. Lupa dah gigi dia kena cabut.. Haha.. Sib baik la dia ni jenis kejap je nangis.. Kalau tak jenuh.. Ada la aku sempat snap 2 pix masa dia kene cabut gigi.. Ingat nak ambik video, tapi ngeri dengar dia nangis + kesian.. Terus tak jadi.. Rasa nak peluk-peluk dia kasi dia ok.. Huhu.. Tapi sekarang Haikal is officially RONGAK!!  Haha.. Takpe, still hensem.. :)

Ni sebelum cabut gigi.. Still berleisure dengan abah borak-borak..
Ni masa nak cabut.. Dia dah stat melalak dah..
Tengok, berapa orang tukang pegang?? Huhu..

BebelBebel: Jangan kata budak, aku yang tua ni pun kalau nak jumpa doc gigi, rasa nak terkincit aje..haha

2 comments:

mimah_nan96 said...

fobia jmpa dentist hok gov. jer cz time std6 cabut gigi kat cahaya suria smpai bengkak gusi dibuatnye.last2 g private gak akhirnye. dulu time sek. ren. kat srk raja perempuan Ipoh ada dental dlm sek. tp sek. kat KL ni xd pulak ek.

ShaFiza said...

mimah: haha.. so far ok je experience aku with gov dental.. now dah ok la.. tade la cam dolu2..zaman ko dulu tahun bape beb?? hahaha..