Tuesday, December 21, 2010

Buku Cerita Zaman Hingusan..

Hola.. Hola.. Lama dah update.. Ada je cerita, tapi bila sampai time malas nak taip... Hehe.. Dok la baca blog orang, haih! Apa nak jadi ni? Update! Update!

Eh, korang ingat tak masa zaman korang sekolah rendah ke, sekolah menengah ke, sekolah tadika ke buku cerita apa yang korang suka baca? Genre apa? (Ceh, zaman dulu mana tau genre2 semua ni!) Aku tiba-tiba teringat tadi.. Sebab tiba-tiba macam terindu dengan buku-buku cerita aku tu.. Sayang gila la entah mana pergi.. Aku rasa tinggal kat rumah mak aku kot.. Tapi dah berzaman punya buku harus dah kene campak tong sampah. T_T

Masa aku zaman sekolah dulu, ada sorang kazen aku (dah arwah dah. Al-Fatihah) yang kira concern pasal pelajaran aku la.. So, everytime aku score dalam exam dia akan bagi aku hadiah buku.. Alah, time tu, dapat buku pun dah teruja lebih..! Cuba kalau budak sekarang, harammmm.. Mau PSP la, PS2 la, HotWheels la, vacation la, handphone segala.. Mewah eh budak sekarang? Aku dulu, buku punnnn, macam dapat apa! Terkinja macam monyet! Senyum sampai belakang kepala! Hahaha.. Bukan sampai telinga lagi dah!

Alah, bukan la buku apa sangat pun.. Kazen aku suka beli buku ala-ala penyiasatan budak-budak macam Enid Blyton, Alfred Hitchcock, Nancy Drew macam tu.. So, bila baca buku tu mula la berangan konon-konon jadi penyiasat la jugak.. Siap buat group penyiasat dengan anak-anak jiran aku.. Hahaha.. Bungoks je.. Siasat anak ayam hilang la, apa la.. Tapiiii, aku la jadi ketua.. Haha, taknak kalah tu! Hmm.. Nampak sangat la budak-budak kan, semua pun nak berangan..

Enid Blyton

Alfred Hitchcock and the Three Investigators in the Mystery of the Green Ghost
Alfred Hitchcock.. Favourite sangat.. Rasanya budak-budak penyiasat ni dipanggil the Hardy Boys..

Rasa nanti macam nak carik balik ah buku-buku ni boleh bagi Haikal & Humaira nanti.. (termasuk aku sekali la tu menyibuk).. Since dah ada anak ni, takde masa ar nak baca novel-novel segala ni.. Baca paper pun kat ofis.. Kalau tak, takde makna.. Asal aku pegang buku je, mula la si kenit aku tu pun nak makan buku jugak.. Haih, bagi nestum takmo makan, buku pulak nak makan..!

So, korang baca buku apa?

2 comments:

FIDtotheAH said...

salam kazen..its been a long time huh.. sihat? harap2 begitu lah..

ckp pasal buku.. for myself- fear street collection.. paling best fear street saga.. 3 in 1.. the history of fear street..

ni pun ade hati nak carik balik.. dah riki kat kinokuniya.. tapi bila tgk cover ek eleh.. buku camni pun takut.. dulu budak2 ye tak..

ShaFiza said...

fid: yup, it's been quite some times.. jumpa masa kenduri farisha pun jap je.

macam pernah dengar la fear street tu.. pernah baca gak kot.. haha.. zaman budak2 kan? sume pun nak scary-scary.. :D